WORKSHOP OUTSIDE THE WALLS IN SARSINA (ITALY)

 

Workshop Offsite in Sarsina (Italy)

From July 15th to July 26th, 2024

The school, in collaboration with the Plautus Festival, offers two weeks of training, the first in Burlesque Theater and the second in Etienne Decroux’s Mime Corporel.

Open to professionals and beginners

This unique training aims to introduce participants to different approaches to actor training, where their physical presence and bodily performance go beyond words.

Participants can choose to attend only one week or both weeks.

Trainers:

Jean-Claude Cotillard, Natalie Stadelmann and  Ivan Bacciocchi

First week / Prima settimana

 
From July 15 to 19, 2024 / Dal 15 al 19 luglio 2024

 

Burlesque theater

Teatro burlesco

Content of the training:
The burlesque actor does not seek to make people laugh. Burlesque belongs to the realm of misunderstanding, clumsiness, misfortune, desire, failure, complaint, or even boastfulness. Burlesque is intimately linked to the human being, who often wants, even if he does not admit it, to be noticed, considered, admired. From tenderness to malice, from subtle and discreet poetry to huge and sufficient buffoonery, there is a whole range of play for the burlesque character who, at every moment, plays his life.

Phases of Work

  • TECHNIQUE:
    In the work, one must be very technical and at the same time animate the body with desire, frustration, joy, sadness, anger, fear…
  • IMPROVISATIONS AND SITUATIONS:
    The “nature” of the actor, their comedic resources, imagination, and creativity. What situations are conducive to the development of burlesque.
  • THE STYLE:
    The spirit of tragedy and melodrama in burlesque.

Contenuto della formazione
L’attore burlesque non cerca di far ridere la gente.
Il burlesco è il dominio dell’incomprensione, della goffaggine, della sfortuna, del desiderio, del fallimento, della lamentela o persino della vanagloria.
Il burlesco è intimamente legato all’umano; umano che spesso vuole, anche se non lo ammette, essere notato, considerato, ammirato.
Dalla tenerezza alla cattiveria, dalla poesia sottile e discreta all’enorme e sufficiente buffoneria: c’è tutta una gamma di giochi per il personaggio burlesco che, in ogni momento, interpreta la sua vita.

Fasi di lavoro

  • Tecnico: Nel lavoro bisogna essere molto tecnici e allo stesso tempo animare il corpo con desiderio, fastidio, gioia, tristezza, rabbia, paura…
  • Improvvisazioni e situazioni: La “natura” dell’attore, le sue risorse comiche, la sua immaginazione e la sua creatività. Quali sono le situazioni favorevoli allo sviluppo del burlesco?
  • Lo stile: Lo spirito della tragedia e del melodramma nel burlesco.
Trainer
Jean Claude Cotillard
With the company that bears his name, Jean-Claude Cotillard has written, directed and acted in visual theater plays (Les Hommes naissent tous EGO, Trekking, Occupe toi de moi!, La Vie en Rose, Le Travail, Fin de série and most recently L’amour à 15H37).
He has directed Pierre Notte, Daniel Pennac, the clown duo Les Cousins, Jean-Paul Farré…
He has received two Molières: Molière for best show (and nomination for best company) for Moi aussi je suis Catherine Deneuve (Pierre Notte), and Molière for best musical show for Les douze pianos d’Hercule (Jean-Paul Farré) as a teacher, he teaches physical work, improvisation and especially burlesque. He leads workshops on gestural and burlesque theater all over the world. In France, he taught at the Conservatoire d’Orléans and then at the ESAD (Ecole Supérieure d’Art Dramatique de Paris). He was appointed director of this school from 2003 to 2013. The school became one of eleven French national schools in 2008 and in which he created in 2011 the first promotion “arts du mime et du geste” in a national school. He also taught at the National Conservatory of Dramatic Art in Paris, the National Center for Circus Arts in Châlons en Champagne, and with the clowns of Rire médecin.
 
 
Jean Claude Cotillard
Jean-Claude Cotillard ha scritto, diretto e interpretato, con la compagnia che porta il suo nome, opere di teatro visivo (Les Hommes naître tous EGO, Trekking, Occupe toi de moi!, La Vie en Rose, Le Travail, Fin de series e più recentemente L’amour à 15:37).
Ha diretto Pierre Notte, Daniel Pennac e i clown Les Cousins, Jean-Paul Farré…
Ha ricevuto due “Molière”: uno per il miglior spettacolo (e nomination per la migliore compagnia) per “Moi aussi je suis Catherine Deneuve” (Pierre Notte), e l’altro per il miglior spettacolo musicale per “I dodici pianoforti di Hercole “(Jean-Paul Farré). Insegna bodywork, improvvisazione e soprattutto burlesco. Conduce laboratori di teatro gestuale e burlesco in tutto il mondo. In Francia ha insegnato al Conservatorio di Orléans e poi all’ESAD (Scuola d’Arte Drammatica di Parigi). È stato nominato direttore di questa scuola dal 2003 al 2013. La scuola è diventata una delle undici scuole nazionali francesi nel 2008 e in cui ha creato nel 2011 la prima promozione “arti del mimo e del gesto” in una scuola nazionale. Ha anche insegnato al Conservatorio Nazionale d’Arte Drammatica di Parigi, al Centre National des Arts du Cirque di Châlons en Champagne e con i pagliacci di Laughing doctor.
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Sarsina, birthplace of Plautus (Italy)
Sarsina is nationally and internationally renowned for its theatre, specifically the Plautus Festival, which will celebrate its 64th edition in 2024. The festival features performances by nationally renowned actors and attracts audiences from all over northern Italy and beyond.
The festival is accompanied by a “Summer School,” a moment of teaching and transmission that places the actor’s body at the center of instruction that draws from the origins of acting. The instruction will be given by Masters of the Art of Mime, Burlesque Theatre, Mask, Object Theatre, and Puppetry.
Due to its universal nature, the Summer School will be open to students from all over Europe, giving the event an international character.
The first Summer School, supported by the municipality of Sarsina, took place in July 2021 and attracted students from Italy, France, and Switzerland.
For the summer of 2024, we are proposing the forth edition of these two weeks of training in July.

Sarsina citta di Plauto
Sarsina è riconosciuta sulla scena nazionale e internazionale, per quanto riguarda il Teatro, per il suo Plautus Festival, giunto nel 2024 alla 64° edizione. La sua programmazione con attori e spettacoli di fama nazionale attira spettatori da tutto il nord Italia… e non solo.
Questo appuntamento estivo viene accompagnato del “Summer School”, momento d’insegnamento e di trasmissione che mette il corpo dell’attore al centro di una didattica che ha le sue radici alle origini dell’arte attoriale. L’insegnamento sarà dispensato da Maestri di Mimo, di Teatro Burlesco, Maschera, Teatro d’Oggetti, Marionetta.
Per il loro carattere universale la Summer School potrà accogliere allievi provenienti da tutta l’Europa, dando a questo evento un carattere internazionale.
La prima Summer School, sostenuta dal Comune di Sarsina, si è svolta durante il mese di luglio 2021 e ha attirato allievi provenienti dall’Italia, dalla Francia e dalla Svizzera.
Per l estate 2024 proponiamo la terza edizione di due settimane di formazione nel mese di Luglio. 

Target audience / Profilo dei partecipanti
The training is aimed at a diverse audience from various fields such as dance, theater, music, puppetry, clowning, circus and anyone who desires to acquire training in Corporeal Mime and those who feel the need to obtain greater bodily ease in their performance.

La formazione si rivolge ad un pubblico eterogeneo proveniente dalla danza, dal teatro, dalla musica, dalla marionetta, dal clown, dal circo e, in generale, verso tutti coloro che desiderano acquisire una formazione in Mimo Corporeo o anche solo desiderano ottenere una maggiore fluidità corporea del gioco scenico.

Horaires / Orari
From Monday to Friday: 10am to 1pm and 4pm to 6pm Duration of the course: 25 hours

Dal lunedì al venerdi dalle 10:00 alle 13:00 e dalle 16:00 alle 18:00
Durata della formazione: 25 ore

Coût de la formation / Quota d’inscrizione
Training cost / Enrollment fee
€ 430 - First week: Burlesque Theater
€ 430 - Second week: Corporeal Mime
€ 780 - Both weeks: Burlesque Theater & Corporeal Mime

€ 430 - Prima settimana: Teatro burlesco 
€ 430 - Seconda settimana: Mimo Corporeo 
€ 780 - Per due settimane: Teatro burlesco & Mimo Corporeo 

Various forms of support
During the training days, accommodation will be fully covered by the Municipality of Sarsina.
All participants in the Summerschool will be invited by the Mayor of Sarsina to attend the Plautus Festival shows at the beginning of this period.

I vari supporti sono i sequenti
Nei giorni di formazione le spese di alloggio saranno a carico dal Comune di Sarsina.
A tutti i partecipanti alla Summer School il Comune di Sarsina offre l’opportunità di assistere gratuitamente agli spettacoli del Plautus Festival che si terranno nel periodo dello stage.

Number of participants / Numero di participanti
max. 18 people/ 18 personne

Public presentation / Presentazione pubblica
The training concludes with a public performance showcasing the themes studied during the Summer School. The performance will be included in the program of the Festival Plaute.

Registration and payment methods / Modalità di registrazione e di pagamento:
To participate in the Summer School, it is necessary to fill out the online form and pay the deposit indicated via Paypal or by check to the school’s address, or send back this printable registration form. (checks made out to the Association Commedia)
Registration will only be effective upon receipt of the €100 deposit per week of the workshop.
(example : 100€ deposit for a student witch does only one week,  200€ deposit for a student witch does the two weeks).

Per partecipare alla Summer school è necessario compilare il modulo online e versare la caparra indicata da corrispondere tramite PayPal o con assegno (intestato all’Associazione Commedia) all’indirizzo della Scuola, oppure mediante invio del modulo di iscrizione.
L’iscrizione sarà convalidata solo al ricevimento della caparra di € 100 a settimana della summerschool.
(esempio : 100€ di caparra per un studente che svolge una sola settimana, 200€ di caparra per un studente che svolge le due settimane).

Public presentation / presentazione pubblica
The training will end with a public presentation in the form of a performance around the themes worked on during the Summer School. The performance will be announced in the program of the Plautus Festival.

La formazione si concluderà con una restituzione pubblica, sotto forma di performance, sui temi trattati durante la Summer School. La performance sarà inserita all’interno del programma del Festival Plautus.

 

Disclaimer / Recesso
The registration deadline is 10 days before the start of the workshop. Before this deadline, the registration fee will be refunded minus 50 € for administrative costs. After this deadline, no refund requests will be accepted.

La scadenza per l’iscrizione è di 10 giorni prima dell’inizio del corso. Prima di tale termine la quota di iscrizione verrà rimborsata, al netto delle spese amministrative di 50 €. Trascorso tale periodo non sarà accettata alcuna richiesta di rimborso.

Or by check payable to:

Association Commedia

EIMCD Ecole International de Mime Corporel Dramatique
28 Bis Rue Gaston Lauriau
FR - 93100 MONTREUIL (France)

The balance of the course fee will be paid during the opening meeting.

Second week / Seconda settimana

 
From July 22 to 26, 2024 / Dal 22 al 26 luglio 2024

 

Body and Theater - Corporeal mime by Etienne Decroux

Corpo e Teatro - Il Mimo Corporeo d’Etienne Decroux

Content of the training:
The training will allow participants to learn the basics and the specificity of the technique developed by the French Master, enabling them to confront the demands of a theatricality where movement, rhythm, and attitude will be the founding elements of the scenic language. The work will focus on the initiation to an analysis of movement that allows for a new awareness of scenic play through the study of the fundamental principles of corporeal mime:

  • Articulation and segmentation of the body
  • Work on the dynamics of movement (tension - relaxation, rhythm and dynamo-rhythms, muscular comedy and counterbalance)
  • Study of small corporeal sequences (dynamic figures) to confront a quality of movement where interpretation is conveyed by form and rhythm
  • Work in space through the study of stylized walks and character walks
  • Testing through improvisation themes and semi-improvisations to confront different play situations.

Contenuto della formazione
La formazione permetterà di conoscere le basi e le specificità della tecnica sviluppata dal Maestro francese, permettendo ai partecipanti di confrontarsi con le esigenze di una teatralità dove movimento, ritmo, attitudine saranno gli elementi fondatori del linguaggio scenico.

Il lavoro si concentrerà sull’Iniziazione all’analisi del movimento che consente una nuova consapevolezza del gioco scenico attraverso lo studio dei principi fondamentali del Mimo Corporeo Drammatico:

  • articolazione e segmentazione del corpo;
  • lavoro sulle dinamiche del movimento (tensione - rilassamento, ritmo e dinamo-ritmi, commedia muscolare e contrappeso);
  • studio di piccole sequenze corporee (chiamate figure dinamiche) per confrontarsi con una qualità scenica del movimento dove l’interpretazione mette in risalto il lavoro sulla forma e il ritmo;
  • lavoro nello spazio attraverso lo studio di marce stilizzate e marce di carattere;
  • temi d’improvvisazione e di semi improvvisazioni saranno proposti ai partecipanti per mettere alla prova le loro capacità sceniche.
Trainers
Ivan Bacciocchi
Co-Artistic and Pedagogical Director of the International School of Corporeal Mime, Paris (France), Ivan Bacciocchi is an actor, director, and pedagogue. He received actor training at the Teatro Laboratorio di Cesena under the direction of Franco Mescolini. He was a student at the Étienne Decroux School of Corporeal Mime, the founding father of modern mime, and was invited by Decroux to participate in his research classes where he assisted him in his work.
He worked at the Théâtre de l’Ange Fou as a pedagogue and actor, participating in the creation of various shows, in which he played the lead roles: “Le Petit Dictateur”, “La Chambre Envahie”, “Au-delà du Jardin” and “L’Homme qui voulait rester debout”. He directed various productions, including “Peter and the Wolf” by Prokofiev, “Bluebeard - Certified Copy” and an adaptation of Plautus’ “Miles Gloriosus”. He worked with the Théâtre du Mouvement company, participating in the creation of various plays, including “White Behind the Mask”, “Should We Believe Mime on Word” and “I Think Therefore It Shows”.
He has taught in various mime schools, including 10 years at the International School of Mime Marcel Marceau. As a Master of Corporeal Mime, Ivan Bacciocchi also taught at the ESAD - Ecole Supérieure d’Art Dramatique de Paris.
 

Natalie Stadelmann
Co-Artistic and Pedagogical Director of the International School of Corporeal Mime, Paris (France), actress, director, and pedagogue.
As a member of the Houdini artistic group in Lucerne (Switzerland), which mainly expressed itself in short films and happenings, she gained her first experiences in theater. In 1993 she was accepted at the School of Fine Arts in Lucerne (Switzerland). After a stint at the “Scuola Teatro Dimitri” (Switzerland), she received Mime training for 3 years at the “International School of Mime Marcel Marceau” in Paris, accompanied by university studies in Theater at the Sorbonne Nouvelle Paris III. She created different acts and participated in the creation of shows by the “Compagnie Commédia,” including “Pierre et le Loup” and “Barbe-Bleue,” which were performed in France, Germany, and Italy. Since 1996, she has taught in various institutions in Paris, and since 2001, she has worked closely with Ivan Bacciocchi in the pedagogical program of the International School of Corporeal Mime. Natalie Stadelmann, as a Master of Corporeal Mime, has also taught at the Ecole Théâtre Aquitaine de Pierre Debauche and at the Ecole Estienne in Paris. In 2007, she graduated top of her class with a Master’s degree in Cultural Mediation (Cultural Management).

 

Ivan Bacciocchi
Co-Direttore artistico e pedagogico della Scuola Internazionale di Mimo Corporeo Drammatico di Parigi (Francia), nonché attore, regista e insegnante.
Riceve una prima formazione come attore presso il Teatro Laboratorio di Cesena diretto da Franco Mescolini. Allievo alla scuola di Mimo Corporeo di Etienne Decroux, padre fondatore del Mimo moderno, invitato dal Maestro a partecipare ai suoi corsi di ricerca dove l’assiste nel suo lavoro.
Ha lavorato al Théâtre de l’Ange Fou, come pedagogo e attore partecipando alla realizzazione di diversi spettacoli, di cui interpreta i ruoli principali: « le Petit Dictateur», «La Chambre Envahie» , «Au-delà du Jardin» e «L’Homme qui voulait rester debout».
Ha firmato diverse creazioni tra cui: «Pierre et le Loup» di Prokofiev, «Barbe-Bleue - copie conforme» e un adattamento di “Miles Gloriosus” di Plauto. Ha lavorato nella compagnia del Théâtre du Mouvement, partecipando alla creazione di diverse opere teatrali tra cui «Blanc sous le masque», «Faut-il croire le mime sur Parole» e «Je pense donc ça se voit».
Ha insegnato in varie scuole di Mimo tra cui 10 anni alla Scuola Internazionale di Mimodrame di Marcel Marceau e all’ESAD - Ecole Supérieur d’Art Dramatique de Paris.
 
Natalie Stadelmann
Co-Direttrice artistica e pedagogica della Scuola Internazionale di Mimo Corporeo Drammatico, Parigi (Francia), nonché attrice, regista e insegnante.
Membro del gruppo artistico Houdini di Lucerna (Svizzera) che si è espresso principalmente in cortometraggi e happening, con il quale fa le sue prime esperienze in teatro. Nel 1993 è stata ammessa alla School of Fine Arts di Lucerna (Svizzera). Dopo un periodo presso la “Scuola Teatro Dimitri” (Svizzera), è alla “Scuola Internazionale di Mimodramma di Marcel Marceau” di Parigi, dove riceve una formazione di Mimo durante tre anni, accompagnata da studi universitari in Teatro alla Sorbonne Nouvelle - Paris III.
Crea varie performance e partecipa alla creazione di spettacoli per la “Compagnia Commedia” tra cui spettacoli “Pierrino e il lupo” e “Barbe-Bleue” rapresentati in Francia, Germania e Italia. Dal 1996 insegna in vari istituti Parigini e dal 2001 partecipa con Ivan Bacciocchi al programma didattico della Scuola Internazionale di Mime Corporel Dramatique. Natalie Stadelmann in qualità di Maestra di Mimo Corporeo, insegna alla Scuola Teatro Aquitaine di Pierre Debauche e alla Scuola “Estienne” di Parigi. Nel 2007 è stata insignita della promozione maggiore del Master II in Management Culturale.
 

INSCRIPTION AU STAGE - Hors les murs

What is Mime?
Mime is a theatrical art form whose technique aims to train an actor who, through body language, goes beyond words and does not make the absence of words the only condition of existence.

The technique taught has been developed by the French master E. Decroux, considered the father of modern mime. Giorgio Strehler writes about him: “Decroux is the only example of a ‘Western’ path to the immense problem of the ‘body’ of man moving in space.”

His work is based on a subdivision of the body into symbolic elements, which then proposes notions of rhythm, causality, attitudes, weight, and counterweight through their articulations. The goal is to transform the actor’s body into a dramatic element, thus subtracting it from daily life and making it an object of artifice and representation.

Che cos’è il mimo ?
Il mimo è un’arte teatrale la cui tecnica ha come obbiettivo la formazione d’un attore che, attraverso il linguaggio del corpo, si pone al di là della parola e non fa dell’assenza di quest’ultima l’unica condizione della sua esistenza.
La tecnica che noi insegniamo è stata sviluppata dal maestro francese Etienne Decroux, considerato da tutti come il padre del mimo moderno, e del quale Giorgio Strehler scrisse: “Decroux è l’esempio, l’unico, di una strada “occidentale” all’immenso problema del “corpo” dell’uomo che si muove nello spazio.”
Il suo lavoro ha come base una suddivisione del corpo in elementi simbolici, per poi proporre attraverso la loro articolazione nozioni di ritmo, di casualità, d’attitudini, di peso e contrappeso, nell’intento di trasformare il corpo dell’attore in elemento drammatico, sottraendolo così alla sua quotidianità per farne oggetto d’arte, d’artificio e di rappresentazione.

STAGE - Hors les mur - Règlement en ligne

The trainers

Photo Olivier Bernard

Jean-Claude COTILLARD

Photo Yvan Teulé

Natalie STADELMANN

Photo Yvan Teulé

Ivan BACCIOCCHI

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